Jogügyletbiztonság

Ügyfélkapu, JÜB

A magyar ügyvédeket jelenleg is foglalkoztatja a jogügyeletek biztonságáról szóló rendelkezések alkalmazása. A Magyar Közlöny 2007/180. (december 21.) számában jelent meg az 54/2007. (XII. 21.) IRM rendelet a részletes szabályokról és az ellenőrzéssel kapcsolatos ügyek nyilvántartásáról.

Az ellenjegyzéshez kötött okiratszerkesztési tevékenységet csak olyan ügyvéd folytathat, akinek vagy saját jogán, vagy irodatársa révén objektív lehetősége – elektronikus adathozzáférési képessége – van annak mérlegelésére, hogy a hatósági adategyeztetést a konkrét ügyben elvégzi-e. Ez – és az egyre szaporodó elektronikus hozzáférési és ügyintézési lehetőségeink és kötelezettségeink – elengedhetetlenné teszik, hogy regisztráljunk az Ügyfélkapun és elérhessük a JÜB rendszert.

Ügyfélkapu is kell!

A JÜB rendszer eléréséhez Ügyfélkapu hozzáférés szükséges. Ha még nincs Ügyfélkapu hozzáférése és rendelkezik elektronikus aláírással, úgy interneten keresztül is regisztrálhatja magát. Ennek menetét az “Ügyfélkapu Útmutató” fül alatt találja.

Amennyiben rendelkezik Ügyfélkapu hozzáféréssel, úgy kattintson a JÜB Útmutató fülre.

Hallgassa meg tájékoztatónkat: [sc_embed_player fileurl=”/wp-content/uploads/2013/08/jub1.mp3″]

  • Hogyan jussunk be az Ügyfélkapun?

    1. A kártyaolvasót helyezze üzemkész állapotba és a kártyát helyezze a kártyaolvasóba. Készítse elõ jelszavát úgy, hogy azt más (közvetlen munkatársai, asszisztensei) ne láthassa. Kattintson a www.magyarország.hu oldalra, majd az oldal jobb oldalán válassza ki a „Regisztráljon” menüpontot.

    ugyfelkapu_belepes_1

    2. Ezután kattintson a megnyíló oldalon balra a második „Elektronikus aláírással regisztrálok” menüpontra.

    ugyfelkapu_belepes_2

    Hallgassa meg tájékoztatónkat: [sc_embed_player fileurl=”/wp-content/uploads/2013/08/jub2.mp3″]

    Regisztráció elektronikus aláírással

    1. Töltsön le egy, a rendszer által felkínált szoftvert (E-GROUP ICT SOFTWARE – ActiveX-vezérlő – SDX Browser Edition aláírás létrehozó alkalmazás), amely majd a digitális aláírásának ellenőrzését végzi.

    ugyfelkapu_regisztracio_1

    2. Kattintson a “Telepítés” gombra.

    ugyfelkapu_regisztracio_2

     3. Ezután töltse ki a természetes azonosító adatokat (célszerű ezeket egy papíron rögzíteni, mert lesz egy második regisztráció is, amelynél hasonlóan meg kell adni ugyanezen adatokat, és az eltérésre a rendszer kényes), majd kattintson a lap alján a „Regisztráció digitális aláírással” menüpontra. Rövid idő elteltével a rendszer kilistázza az általunk megadott adatokat és a végén felkínálja, hogy azt írjuk alá digitálisan. Amikor a rendszer kéri az aláíró jelszót, vegye vissza a képernyőt munkatársától és személyesen adja meg a jelszót úgy, hogy azt más ne láthassa. 

    4. A küldés indításának feltétele, hogy a „Digitális aláírás” mezőre kattint rá.

    Hallgassa meg tájékoztatónkat: [sc_embed_player fileurl=”/wp-content/uploads/2013/08/jub3.mp3″]

     

    A regisztráció élesítése

    1. Ezután a megadott adatokat digitális aláírással ellátva a rendszer továbbítja a kormányzati portálra. Amennyiben sikeres volt az aláírás és elküldés, úgy néhány percen belül a kormányzati portál visszaigazolja bejelentkezésünket. Egyúttal felhívja a figyelmünket arra, hogy a regisztrációnkat 24 órán belül aktivizáljuk, amelyhez levélben megküldi számunkra az aktivációs kulcsot. A levélben szerepel egy olyan sor is, amelyre kattintva rögtön ezen aktivizációs funkciót valóra lehet váltani. Ekkor vegye vissza a képernyőt munkatársától és személyesen adja meg a bejelentkezési nevet (amely azonos a korábbi regisztráció során megadott bejelentkezési névvel) úgy, hogy azt más ne láthassa. Ha a rendszer nem kínálja fel az aktiválási kódot, úgy adja meg a rendszer által küldött e-mailben közölt aktiválási kódot.

    2. Ezt követően vegye vissza a képernyőt munkatársától és személyesen adja meg a felhasználó azonosítóhoz tartozó jelszót úgy, hogy azt más ne láthassa (ennek minimális hossza 8 karakter, kis- és nagybetűt, valamint arab számot is kell tartalmaznia). Küldje el az “OK” billentyűvel, majd várjon néhány másodpercet, és ha a rendszer visszaigazolja, akkor sikeres a regisztráció. Egyéb esetben a kiírt hibaüzenet függvényében javítsa az esetleges a hibát.

    3. A regisztráció 24 óra múlva válik véglegessé, mivel ennyi idő szükséges ahhoz, hogy a kormányzati portál az adott ügyvéd digitális aláírását hitelesnek fogadja el. Ezért célszerű azonnal megtenni, mert amikor konkrét ügyintézésre kerül sor, az 24 óra késedelmet fog szenvedni.

    A Kormányzati Ügyfélvonal telefonos elérhetőségei:
    Magyarországról: 1818 (helyi tarifával hívható kékszám)
    Külföldről: +36-1-452-3622
    E-mail cím: 1818@ugyfelvonal.hu
    Sms-száma: 1818

    A Kormányzati Ügyfélvonal nyitva tartása: 0-24 óra. A központi ügyfélszolgálat (ügyfélvonal, kormányzati ügyféltájékoztató központ) a 2009. október 1-jén hatályba lépett, az elektronikus közszolgáltatásról szóló 2009. évi LX. törvény 18. §-a alapján – a központi rendszer részeként – látja el tájékoztató feladatát.

    Az ügyfélvonal feladata:

    • Az állampolgárok, vállalkozások és egyéb szervezetek egy központi telefonszámon keresztül történő bejelentkezésére, többcsatornás (szóban, e-mailben) tájékoztatás nyújtása közigazgatási ügyekben.
    • A konkrét közigazgatási szervhez kapcsolódó probléma megfogalmazása esetén (amennyiben az Ügyfélvonal nem tud kimerítő tájékoztatást nyújtani, vagy konkrét közigazgatási ügyintézésről van szó) az ügyfélnek az illetékes szakhatóság kompetens munkatársához történő irányítása.
    • A tájékoztatás nem jelenti konkrét közigazgatási ügy megoldását, jogszabály értelmezését, jogi segítségnyújtást.

     

    Hallgassa meg tájékoztatónkat: [sc_embed_player fileurl=”/wp-content/uploads/2013/08/jub4.mp3″]

  • Hogyan jussunk el a JÜB-höz?

    A regisztráció második része (ha már rendelkezünk Ügyfélkapu azonosítóval):

    1. Menjen a KEKKH honlapjára! A lap jobb oldalán keresse meg a JÜB ikont (Jogügyletek Biztonsága).

    jub_belepes_1

     

    2. Vegye vissza a képernyőt munkatársától és személyesen jelenkezzen be a kormányzati kapun használt azonosítóval, majd kattintson az “OK” gombra.

    jub_belepes_2

     

    3. Sikeres bejelentkezés esetén már a JÜB rendszerben van.

    jub_belepes_3

     

    Az alkalmazás beüzemelése

    arconsult_logo

    1. Az alkalmazás használatához Önnek rendelkeznie kell minősített elektronikus aláírással és működő aláíró környezettel. Az alkalmazás csak Internet Explorer böngészővel működik (minimum 6-os verzió). 64 bites operációs rendszer esetén is a 32 bites verziót használjuk, mivel a 64 bites verzióval a JÜB rendszer nem működik! Első használat előtt szükséges az Internet Explorerben az ActiveX modulokat telepíteni és számos beállítást kell elvégezni. A rendszer telepítését és beállítását az egyes operációs rendszereknek megfelelő bontásban az alábbi oldalakon találja (“JÜB varázsló”):

    A varázsló elindításához kattintson a megfelelő operációs rendszer – böngésző párosra!

    – 
    Windows XP – Internet Explorer 6

    – Windows XP – Internet Explorer 7

    – Windows XP – Internet Explorer 8

    – Windows Vista – Internet Explorer 7

    – Windows Vista – Internet Explorer 8

    – Windows Vista – Internet Explorer 9

    – Windows 7 – Internet Explorer 8

    – Windows 7 – Internet Explorer 9

    Operációs rendszere típusát úgy állapíthatja meg, hogy
    – a START menüben jobb egérgombbal kattint a “Számítógép”, illetve “Sajátgép” ikonra,
    – majd a felugró menüből a “Tulajdonságok” menüpontot választja.

    Az Internet Explorer verzió megállapításához
    – ha még nincs megnyitva, nyissa meg az Internet Explorert,
    – majd a Súgó menüben (Alt + S) válassza a “Névjegy” opciót.

    A JÜB tesztelése

    1. Mielőtt elkezdené használni az alkalmazást, ezen az oldalon meg tud győződni arról, hogy megfelelően működik a rendszere: https://www.nyilvantarto.hu/jub/WinAlairasTeszt.jsp.

    jub_teszteles_1

     

    2. Telepíteni kell a saját és a tanúsítvány kiadó tanúsítványát is a böngészőbe. Internet Explorer esetén engedélyezni kell az ActiveX-ek telepítését és futtatását a böngészőben! Internet Explorer 7 esetén a futtatást minden ActiveX modul esetén külön-külön engedélyezni kell.

    Kattintson a “Telepítés” gombra.

    jub_teszteles_2

    3. A teszt aláírás kipróbálásához a telepített tanúsítvány(oka)t a “Mutasd a tanúsítványlistát!” gombbal lehet listázni (nem mutatja a lejárt tanúsítványokat, vagy az aláírásra nem megfelelőket).

    jub_teszteles_3

    4. A listából válassza ki az Ön aláíró tanúsítványát, majd kattintson az “Aláírom!” gombra.

     jub_teszteles_4

    5. Az aláírás után az “Elküldöm” gombbal tudja további ellenőrzés alá vetni az aláírást!

    jub_teszteles_5

    Amennyiben a tesztoldalon az aláírás sikeres volt, a JÜB beüzemelése befejeződött!

    FONTOS: 

    Az aláírást tesztelő oldalon a beüzemelés közben akárhányszor megjelenik az oldal tetején (vagy alján) az ActiveX telepítésére irányuló figyelmeztetés, minden esetben rá kell kattintani és a telepítést/futtatást engedélyezni kell!

    A JÜB rendszer használata

    1. A lekérdezéshez szükséges, hogy megadja a kérelmező adatait. Ezek: a lekérdezést igénybevevő ügyvéd regisztrációs neve, anyja neve, születési helye, ideje, valamint az értesítési és számlázási adatok.

    jub_hasznalat_1

    2. Amennyiben nem a kérelmező töltötte ki az adatokat, úgy ezt követően vegye vissza a képernyőt munkatársától és személyesen adja meg a kártyaolvasóba helyezett kártyán keresztül a saját használatú kódját, ezzel digitálisan aláírja a regisztrációt. Ezzel bekerül a rendszerbe. A következő bejelentkezéskor ezt már nem kell végrehajtania.

    Egy ilyen bejelentkezéssel több lekérdezést is végre lehet egymás után hajtani. Az egyes lekérdezéseknél különböző személyi adatokat kell megadni. A rendszer által felkínált mezőket ki kell tölteni. A mezők kitöltését követően a lekérdezési igényt ugyancsak digitális aláírással kell hitelesíteni.

    Tapasztalatunk szerint néhány percen belül megjelenik az eredmény, melynek első néhány sora a kérelmező ügyvéd adatait tartalmazza, majd a kérdezett személy személyi adatait, arcképét és aláírását. Mindaddig, amíg a MÜK szabályzat hatályba nem lép és a követendő tevékenységre előírást nem  tartalmaz, célszerűnek tartjuk, hogy az ellenőrzés eredményét minden ügyvéd nyomtassa ki és a megfelelő aktában archiválja.

    A JÜB számlázással kapcsolatos díjtáblázat és egyéb információk itt olvashatók.

    Felhívjuk figyelmüket, hogy úgy az Ügyfélkapuhoz, mint a JÜB rendszerbe való belépéshez kapcsolódó regisztráció csak egyszer szükséges!

    Amennyiben az elektronikus adatszolgáltatással kapcsolatban kérdése vagy észrevétele van, kérjük keresse meg a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala E-közszolgáltatások Ügyfélközpontját, amely elérhető hivatali időben
    – telefonon: +36-1-273-4800;
    – e-mailen: ugyfelkozpont@mail.ahiv.hu címen, valamint
    – a www.ugyfelkozpont.hu internetes oldalon.